МИНИСТАРСТВО ЗДРАВЉА
Министар, асс. др Златибор Лончар
МИНИСТАРСТВО ФИНАНСИЈА
Министар, Душан Вујовић

ПРЕДМЕТ: ЗАХТЕВ ЗА ХИТНО ПОСТУПАЊЕ РАДИ ОЧУВАЊА РАДНО-ПРАВНОГ ПОЛОЖАЈА ЗАПОСЛЕНИХ У АПОТЕКАРСКИМ УСТАНОВАМА

Поштовани,
У складу са закључком Републичког одбора Синдиката, одржан је састанак овлашћених представника синдикалних организација апотекарских установа у Републици Србији, а присутни су били и овлашћени представници синдикалних организација Домова здравља који у свом саставу имају апотеке. На састанку су отворена и разматрана бројна питања радно-правног и материјалног положаја запослених у апотекарским установама, као и статус апотекарских установа.
Закључено је да се радно-правни и материјални положај запослених нагло урушава, иако је Синдикат годинама уназад указивао на проблеме који су и данас актуелни. Исказано је огромно незадовољство Предлогом Закона о апотекарској делатности који је усвојен од стране Скупштине Фармацеутске коморе Србије као полазна основа за јавну расправу.
Став Синдиката је јасан и недвосмислен, апсолутно смо против приватизације апотекарских установа.
Са изнетог, на иницијативу чланства, представника синдиката запослених у апотекарским установама Србије, у циљу решавања социјално-економских, професионалних и проблема везаних за радни статус запослених у апотекарским установама, као и решавања статуса апотекарских установа, Синдикат запослених у здравству и социјалној заштити Србије

З А Х Т Е В А

  1. Да се ни под којим условима не спроводи поступак приватизације апотекарских установа у државном сектору
  2. Да се по хитном поступку донесе План мреже апотека у Републици Србији (државног и приватног сектора)
  3. Дефинисање начина финансирања нерентабилних апотека у удаљеним приградским или сеоским подручјима
  4. Да се увећа проценат марже на најмање 20%, из разлога што је постојећа маржа од 12% неодржива за апотекарски систем, а смањење или укидање марже ће урушити цео здравствени систем
  5. Измену прописа којим би се створили услови за једнако пословање свих апотека (државних и приватних) у Републици Србији, што до сада није случај.
  6. Да се појача контрола надлежних инспекцијских органа у циљу једнаких услова пословања и за приватни и за државни сектор
  7. Утврђивање јединствене цене лекова

Очекујемо Ваше хитно поступање у циљу спречавања даљег урушавања апотекарских установа и положаја запослених и позив за разговоре на ову тему.

ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Сви модели приватизације који су прописани Законом о приватизацији („Службени гласник РС“, бр. 83/2014, 46/2015, 112/2015, 20/2016 (Аутентично тумачење)) су апсолутно неприхватљиви за наш Синдикат. Уколико би се приватизовале апотекарске установе у државном сектору, то би несумњиво значило да се укида Уставом гарантовано право да свако има право на заштиту свог физичког и психичког здравља, из разлога што власници приватног капитала не желе да отварају апотеке у местима у којима не могу да остваре профит.
Апотеке у државном сектору послују у отежаним условима из разлога апсолутно неравноправне тржишне утакмице са приватним сектором.
Због тога је неопходно да се по хитном поступку изради План мреже апотека, како би се спречило даље отварање апотека без икаквог плана и реда, што урушава апотекарске установе у државном сектору.
Синдикат предлаже два начина за решавање финансирања нерентабилних апотека у удаљеним приградским или сеоским подручјима и то:

  • да оснивач у целости пренесе средства за све запослене који раде у овим организационим јединицама или
  • да РФЗО у целости пренесе средства за све запослене у овим организационим јединицама Државне апотеке су осниване од стране општине, односно града, због општег интереса и пружања фармацеутске здравствене заштите грађанима, а не због остваривања профита.

С тога су апотеке у државном сектору отваране и на местима где не могу да остваре профит, а њихово затварање би онемогућило доступност лекова грађанима и довело до незадовољства и нарушавања њиховог здравља.
Власницима приватног капитала једини мотив је профит, из због тога не желе да отварају апотеке у местима у којима не могу да исти остваре, док је оснивач апотекама у државном сектору пружање фармацеутске здравствене заштите наметнуо као обавезу и у оним местима које се налазе у руралним и удаљеним подручјима, у којима није могуће ни под којим условима остварити добит. Из тог разлога, предлажемо да део средстава за финансирање оваквих апотека обезбеди оснивач или РФЗО.
У циљу доступности фармацеутске здравствене заштите свим грађанима, захтевамо да се увећа проценат марже на најмање 20%, што представља минимум неопходних средстава ради остварења наведеног циља.
На апотеке у државном сектору примењује се Закон о јавним набавкама, док приватне апотеке немају обавезу расписивања тендера, што државне апотеке доводи у неравноправну тржишну утакмицу. Напомињемо да смо Народној скупштини Републике Србије већ подносили захтев за доношење Закона о апотекарству који би у целости регулисао сферу апотекарства у Републици Србији, а све у циљу једнаких услова пословања и за приватни и за државни сектор.
У апотекама, у државном сектору, постоји потпуна контрола и евиденција утрошака лекова и материјалних средстава.
Ширењем мреже апотека које ће бити потписнице уговора са РФЗО, без претходно дефинисаних критеријума и мерила, може довести до озбиљних социјалних проблема у смислу вишка запослених у државним апотекама, као и до озбиљних проблема у снабдевању лековима.
У условима нелојалне конкуренције, непостојања законског уређења у сфери апотекарства, као и недовољног надзора рада апотека у приватној својини од стране надлежних државних органа, обезвређује се улога апотека у државној својини у обављању фармацеутске здравствене делатности на примарном нивоу.
Синдикат је заузео јединствен став да је неопходно да се појача контрола надлежних инспекцијских органа због пуштања у промет нерегистрованих лекова и вршења недозвољених здравствених услуга у приватним апотекама (лабораторијске услуге, вађење крви и др.)
Овим путем желимо да укажемо да је исказана велика подршка запосленима у Апотеци Панчево да истрају у својим захтевима и биће им пружена сва неопходна помоћ у даљим синдикалним активностима.
Напомињемо да има и случајева где се потпуно незаконито затварају апотекарске установе из Плана мреже, а на истом месту у склопу Домова здравља у сарадњи са локалним самоуправама издаје простор приватном сектору.
Најоштрије осуђујемо овако бахат однос пре свега према запосленима и апотекарским установама у државном сектору. Зарад нечијег личног интереса, урушава се План мреже здравствених установа.
Такође, указујемо да након што са терена пристигну примедбе, Синдикат ће извршити сублимацију свих примедби везано за Закон о апотекарској делатности, а након тога исте упутити Фармацеутској комори Србије.
С обзиром на наведено, очекујемо да наведене захтеве узмете у разматрање у циљу заштите свих грађана, ефикасног обављања фармацеутске здравствене делатности на примарном нивоу и заштите свих запослених у апотекарским установама.

Достављено: Фармацеутској комори Србије

С поштовањем,
Председник
др Зоран Савић

 

Преузмите захтев